Egy aktuálisan meghirdetett pozíció során fontos, hogy az egyéntől elvárt végzettségeken, tapasztalatokon túl, tisztában legyen a munkáltató az aktív generációk sajátos kvalitásaival is. Ez ugyanis nagyban meghatározza a leendő munkavállalók megtartását, elköteleződését.
Kik is a jelenleg aktív generációk?
Milyen jellemzőket, elvárásokat fontos szem előtt tartani a leendő munkáltatóknak?

A jelenleg aktív munkavállalók egyik része az Y generáció tagjai.

Az Y generáció, azaz az ezredfordulósok egy új típusú nemzedék, melynek kialakulásában a technika fejlődése játszott rendkívül fontos szerepet. Jellemzően az 1980 és 1994 között születetteket soroljuk ide. Életritmusuk felgyorsult, ami könnyen időhiányhoz, hajszoltsághoz vezethet. Számukra fontos értékek a család, a barátok, az anyagi biztonság, a siker. Az Y generáció tagjai magas elvárásokat támasztanak a munkahellyel szemben, és jellemzően úgy akarják munkájukat kialakítani, hogy az az életvitelükhöz igazodjon, nem a saját életüket igazítják a munkájukhoz. Munkahelyi elvárásaikba beletartozik a vezetőtől való visszajelzés, támogatás, figyelem; motiváló munkahelyi környezet, légkör; rugalmasság a munkaidő tekintetében; megfelelő fizetési szint, motivációs rendszerek; a munka élményként történő megtapasztalása; egyensúly a munka és magánélet között. Amennyiben az elvárásaink nem teljesülnek be, nem riadnak meg a váltástól sem, amennyiben az magasabb fizetéshez, jobb pozícióhoz juttatja őket.

Ezzel szemben a munkáltató elvárásai különböznek. Ugyanis a főszempontok a munkavállalóval, hogy lelkes, motivált, csapatjátékos, nyitott, tanulni vágyó, jól kommunikál, talpraesett, kreatív, proaktív, lojális, képes önálló munkára, s van benne szakmai alázat. Ezek többsége jellemzik a mai munkavállalókat, viszont a lojalitás, a motiváltság, és a szakmai alázat mind olyan tulajdonság, amit nem elég csak elvárni, hanem szinten tartani, fejleszteni is szükséges ezeket.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara kutatásit alapul véve a KKV cégek jellemzően a munkahelyi hangulattal és a fiatal munkaerő által annyira igényelt személyes visszajelzéssel, értékeléssel próbálják integrálni, megtartani az aktív dolgozókat. Míg a nagy, különösen a multinacionális cégeknek viszont sokkal szélesebb lehetőségeik vannak az anyagi jellegű juttatások és a fiatalok szakmai jövőjének megmutatása, értékelése terén.

A kutatás további eredményei, javaslatai megtalálhatók az alábbi linkeken:
Y generációs életstílus és munkához való hozzáállás riport
https://bkik.hu/upload/files/Y-generacios-eletstilus-es-munkahoz-valo-hozzaallas-riport.pdf
Munkaadói generációkkal kapcsolatos riport
https://bkik.hu/upload/files/Munkaadoi-generaciokkal-kapcsolatos-riport.pdf